Snel aan de slag / FAQ

Wil je snel leren werken met de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer? Heb je een antwoord nodig op je vragen? Dan ben je hier aan het juiste adres!

1. Algemeen

Algemeen

De nieuwe webtoepassing Ledenbeheer is onderdeel van een grote digitale vernieuwing: een nieuwe centrale database. De nieuwe webtoepassing Ledenbeheer kun je daarom vergelijken met het topje van de ijsberg: er gebeurt nog véél meer onder het oppervlak. De nieuwe webtoepassing heeft dezelfde functionaliteiten als de oude, maar is meer toekomstbestendig.

Nee, (gratis) lidmaatschappen gebeuren enkel nog op aanvraag van het gezin zelf. Vanwege de privacywetgeving mag je als vrijwilliger geen aanvragen meer doorgeven in de naam van een gezin.

Daarnaast mag je ook als afdelingen geen lidgeld meer innen. Tot de lancering van de nieuwe CRM (en de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer) zullen we nog betalingen aanvaarden, maar dan ook liefst rechtstreeks storten op het rekeningnummer met vermelding van het ogm-nummer.

Wanneer gezinnen wensen aan te sluiten tot jouw afdeling, kan je:

1) leden doorverwijzen naar gezinsbond.be/lidworden. Hier zijn drie mogelijkheden: online (direct lid), via domiciliëring (met 3 euro korting) of via overschrijving. Na het invullen van het formulier krijgt het gezin onmiddellijk een mail met hun lidnummer. Komt een gezin naar je toe op een activiteit met de wens om lid te worden? Dan kan je met een laptop, tablet of smartphone de persoon leiden naar deze link en deze eventueel samen invullen.

2) Gezinnen laten bellen of mailen naar het contactcenter. Zij sturen dan een overschrijvingsformulier op. Bij een rechtstreekse vraag van een potentieel lid aan een vrijwilliger: – Via mail: mail bezorgen aan contactcenter (mail van het lid met de vraag moet erbij). Contactcenter volgt op en stuurt betaaluitnodiging. Via telefoon/mondeling: Vrijwilliger bezorgt contactgegevens aan contactenter. Contactcenter neemt contact op.

Ja. Je kan de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer ook op mobiel gebruiken. Bijvoorbeeld op je smartphone of tablet (zowel Android als Apple).

Net als met je laptop of computer surf je naar de webtoepassing maar dan met je smartphone of tablet (zowel Android als Apple) en log je in.

Bovendien kun je op meerdere apparaten tegelijkertijd inloggen, dus bv. op je smartphone, tablet én laptop.

Opgelet: voor de meest gebruiksvriendelijke ervaring raden we echter aan om de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer zoveel mogelijk op PC te gebruiken. Dit om dat de toepassing in het bijzonder ontwikkeld is voor PC. Bepaalde functies kunnen daarom mogelijk minder goed werken op mobiel.

SSO = Single Sign-on

Met ons SSO systeem zal je één keer moeten inloggen om toegang te krijgen tot:

  • Mijn Gezinsbond
  • Kinderoppasdienst
  • Nieuwe webtoepassing Ledenbeheer

Eens je ingelogd bent zal je dus naar de verschillende toepassingen kunnen gaan zonder opnieuw in te loggen. Een actieve sessie duurt 10 uur. Na deze 10 uur zal je opnieuw moeten inloggen om toegang te krijgen. Klik hier voor meer info over registreren en inloggen.

Klik rechtsboven in je venster (vlak onder het kruisje) op het icoontje van ‘opties’. In Google Chrome zijn dit drie puntjes onder elkaar, in Microsoft Edge drie puntjes naast elkaar en in Firefox zijn dit drie streepjes onder elkaar. In het menu dat verschijnt klik je bij de optie ‘Zoomen’ op het plusje om in te zoomen. En voilà, je maakt je pagina zo groot als je wilt!

Tip voor experts: je kunt de pagina ook inzoomen door de toetsencombinatie CTRL en + te gebruiken. Om uit te zoomen gebruik je de combinatie CTRL en -.

Ja, elke vrijwilliger moet opnieuw registreren. Registreren doe je met je privé e-mailadres.

Als je voor het eerst na de lancering van het nieuwe systeem naar de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer, de webtoepassing Kinderoppasdienst of Mijn Gezinsbond gaat, moet je je opnieuw registreren. Daarna meld je je voor deze toepassingen uiteraard altijd in met je nieuwe log-in.

Voor de andere webtoepassingen, zoals de afdelingswebsites, webtoepassing Kortingskaarten, webtoepassing Activiteitenbeheer en de Bondswinkel, blijf je via de website voor vrijwilligers gaan. Daarvoor hoef je je dus niet opnieuw te registreren en blijf je je huidige log-in gebruiken.

Het is niet meer nodig om wijzigingen in je vrijwilligersploeg door te geven aan het Contact Center. Je kan dit eenvoudig zelf doen in de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer. In de handleiding en instructiefilmpjes vind je hoe je dat precies doet.

De oude webtoepassing blijft beschikbaar, maar enkel in alleen-lezen modus. Dit betekent dat je geen wijzigingen meer kan doorvoeren. Om gegevens te wijzigen ga je naar de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer.
Opgelet: niet elke vrijwilliger heeft dezelfde rechten. Het hangt af van je rol of je gegevens kan aanpassen/toevoegen in de nieuwe toepassing. Klik hier voor meer info.

De oude webtoepassing Ledenbeheer blijft wel nog belangrijk voor de rapporten of lijsten. Je kan er alle rapporten raadplegen behalve volgende rapporten. Deze zullen verdwijnen wegens de vernieuwde wetgeving op privacy en de technische omschakeling:

  • Wijzigingslijst
  • Onthaal
  • Opgenomen leden
  • Geboorte

Klik hier voor meer info

Nee, het Contact Center zal geen wijzigingslijsten of ledenlijsten meer opsturen per post. In de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer is het gemakkelijk om zelf een ledenlijst van je afdeling te downloaden in Excel.

Hoe doe ik dit? Ga naar “afdelingen” in de groene bovenbalk. Je komt automatisch terecht op de ledenlijst. Klik daarna op de groene knop “Download lijst” om de ledenlijst te downloaden in Excel. Klik hier voor meer info

Wijzigingslijsten zullen niet meer beschikbaar zijn op de nieuwe webtoepassing of op de oude webtoepassing Ledenbeheer. Dit wegens de technische omschakeling en de privacywetgeving. Gebruik je de wijzigingslijst om zicht te krijgen op de nieuwe leden in je afdeling? Dan kan je dit gemakkelijk doen door te filteren in een ledenlijst. Hier vind je een handleiding.

Klik hier voor meer info over welke andere rapporten/lijsten niet meer beschikbaar zullen zijn.

2. Registreren en inloggen

Registreren en inloggen

Om de nieuwe webtoepassing te kunnen gebruiken, moet je je de eerste keer opnieuw registreren. Dit kan enkel wanneer de nieuwe SSO en webtoepassingen gelanceerd zijn. Om opnieuw te registreren ga je naar één van de nieuwe webtoepassingen en klik je op de knop “aanmelden”. Daarna zal je onderstaand scherm te zien krijgen.

Let op: je hoeft je enkel opnieuw te registreren voor de nieuwe webtoepassing. Voor de website voor vrijwilligers is dit niet nodig.

Je komt op een pagina met invulvelden. Vul ze in, vink het vakje “Ik accepteer het privacybeleid” aan en klik op de knop “Registreren”.  

Belangrijk: gebruik je privé e-mailadres. Je registreert je in de eerste plaats namelijk als gezinslid van een Gezinsbond-gezin. Het nieuwe systeem is slim en koppelt jouw vrijwilligersrollen (en andere gegevens bekend bij de Gezinsbond) automatisch aan je account. Registreer daarom met je privé e-mailadres.

Om de registratie te voltooien moet je account worden geactiveerd. Dit gebeurt met een e-mailadres-verificatie. 

Je ontvangt een e-mail gelijkaardig aan die hieronder. Klik op de groene link: “Verifieer je e-mailadres hier”. Let op: 1) de link is 30 minuten geldig. Daarna moet je je opnieuw registreren. 2) Controleer zeker de spambox of map ‘ongewenst’ als je geen e-mail ontvangt. Echt niks ontvangen? Klik op de groene link “Klik hier” om opnieuw een e-mail te laten versturen.

Klik op “Verifieer je e-mailadres hier”. Je wordt naar een pagina geleid met invulvelden. Vul ze in, klik op “Verzenden” en je registratie is voltooid!

Meer informatie over registreren en inloggen vind je hier.

Voordat je voor de eerste kunt inloggen in de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer, moet je je opnieuw registreren. Hoe je dat doet vind je bij “Hoe moet ik opnieuw registreren?”.

Registratie voltooid? Ga terug één van de nieuwe webtoepassing en klik op aanmelden. Vul daarna je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op “Inloggen”. Na he inloggen kan je direct gebruik maken van de nieuwe webtoepassing.

Nee, je registreert alleen opnieuw voor de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer, de webtoepassing Kinderoppasdienst en Mijn Gezinsbond. Op de website voor vrijwilligers gebruik je je huidige inloggegevens.

Ja, je doet hetzelfde als op de laptop of computer, alleen dan in je mobiele browser. Bovendien kun je op meerdere apparaten tegelijkertijd inloggen, dus bv. je smartphone, tablet én laptop.

Ja. Je kan op verschillende toestellen tegelijk ingelogd zijn en de webtoepassing gebruiken. Bijvoorbeeld zowel op je laptop als je tablet.

Klik in het inlogscherm op “Wachtwoord vergeten?”

Vul vervolgens je e-mailadres in, verklaar dat je geen robot bent door het vakje naast “Ik ben geen robot” aan te vinken en klik op “Verzenden”. De instructies om een nieuw wachtwoord aan te maken vind je in je mailbox.

De eerste keer dat je aan de slag gaat in de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer, moet je je opnieuw registreren. Is je registratie voltooid? Ga terug naar het inlogscherm van de webtoepassing, vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op “Inloggen”. Je wordt direct naar de webtoepassing geleid.

Nog niet gelukt? Vraag een nieuw wachtwoord aan. Hoe je dat doet vind je bij “Ik ben mijn wachtwoord vergeten”.

Ga naar de groene bovenbalk en klik je op je naam. Zo kom je op jouw profiel terecht. Klik daar op de rode knop “Afmelden”: je wordt afgemeld op het apparaat dat je momenteel gebruikt.

Om je af te melden op alle toestellen, klik je op jouw naam in de groene bovenbalk. Je komt op je profiel terecht. Klik hier op “Sessies” en vervolgens op de knop “Alle sessies uitloggen”.

10 uur nadat je inlogde, verloopt je sessie vanzelf. Je wordt automatisch uitgelogd op alle toestellen.

Nee, door het nieuwe systeem zullen al je gegevens (en dus functies) binnen de Gezinsbond gekoppeld zijn aan jouw nieuwe profiel. Je logt dus automatisch in met je hoogste functie.

Let op: registreer met je privé e-mailadres. Lees meer over registreren en inloggen.

Om gebruik te maken van de webtoepassing Kinderoppasdienst moet je je ook als babysit opnieuw registreren. Het gaat hierbij alleen over registreren om in te loggen op je account: je profiel en gegevens uit je eID blijven bewaard.

Ga naar www.kinderoppasdienst.be, klik op “Aanmelden” en vervolgens op “Registreer je hier”.

Vul de invulvelden in, vink het vakje “Ik accepteer het privacybeleid” aan en klik op de knop “Registreren”.  

Let op: gebruik je privé e-mailadres. 

Om de registratie te voltooien moet je account worden geactiveerd. Dit gebeurt met een e-mailadres-verificatie. 

Je ontvangt een e-mail gelijkaardig aan die hieronder. Klik op de groene link: “Verifieer je e-mailadres hier”. Let op: 1) de link is 30 minuten geldig. Daarna moet je je opnieuw registreren. 2) Controleer zeker de spambox of map ‘ongewenst’ als je geen e-mail ontvangt. Echt niks ontvangen? Klik op de groene link “Klik hier” om opnieuw een e-mail te laten versturen.

Klik op “Verifieer je e-mailadres hier”. Je wordt naar een pagina geleid met invulvelden.

Vink het vakje “Ik registreer als babysitter voor de Kinderoppasdienst” aan.

Wanneer je het vakje hebt aangevinkt, hoef je geen lidnummer in te geven. Klik op “Verzenden” en je bent geregistreerd!

3. Opzoeken van gegevens

Gegevens raadplegen

Klik in de groene bovenbalk op het vergrootglas. Je kunt hier zoeken op lidnummer, adres of naam. Vul je zoekopdracht in en klik op “Indienen”. Wil je meerdere leden opzoeken? Klik dan vóór elke nieuwe zoekopdracht op “Filter wissen” om de vorige zoekopdracht te wissen.

Let op: buitenlandse gezinnen (gezinnen woonachtig buiten België) kun je alleen opzoeken via het lidnummer.

Achter sommige velden staat een vergrootglas (bv. bij Postcode & gemeente en Straat). Klik op het vergrootglas om een keuze te maken uit de lijst, je kunt deze velden dus niet zelf invullen.

Als dit gezin lid is in jouw afdeling of regio, kun je de gegevens bekijken door op het informatie-icoontje rechts te klikken.

Let op: je kunt alleen de gegevens van leden van jouw afdeling of regio bekijken.

Klik in de groene bovenbalk op “Afdelingen” en kies vervolgens jouw afdeling in het overzicht.

Als afdelingsvrijwilliger zal je enkel jouw afdeling in de lijst terug vinden. Als regiovrijwilliger krijg je een lijst van alle afdelingen binnen jouw regio.

Automatisch kom je terecht op het tabblad “Leden”. Hier vind je een overzicht van de leden.

In dit overzicht kan je vervolgens een lid opzoeken door een zoekopdracht in te geven in het veld “Zoeken”. Ook kan je de ledenlijst downloaden.

Let op: de ledeninformatie die je hier krijgt is beperkt. Je kunt de ledenlijst ook downloaden via “Rapportage”, vervolgens kies je “Ledenrapport”. Daar krijg je meer informatie te zien over de leden van jouw afdeling.

Nee, je kunt alleen de afdeling(en) bekijken waar jij vrijwilliger bent. Regiovrijwilligers kunnen wél alle leden zien van de afdelingen in hun regio.

Let op: je kunt alleen de gezinssamenstelling van de gezinnen van jouw afdeling bekijken. Als regiovrijwilliger kun je de gezinssamenstelling bekijken van de leden van alle afdelingen in jouw regio.

Klik in de groene bovenbalk op het vergrootglas.

Je komt op de pagina ‘Lid opzoeken’ terecht. Hier kan je zoeken op lidnummer, op adres en op naam. Vul je zoekopdracht in en klik op “Indienen”.

Klik in de lijst met resultaten op het informatie-icoontje rechts naast het lid om de gezinssamenstelling en andere gegevens van het gezin te bekijken.

Klik in de groene bovenbalk op het vergrootglas. Je kunt hier zoeken op lidnummer, adres of naam. Vul je zoekopdracht in en klik op “Indienen”. Wil je meerdere leden opzoeken? Klik dan vóór elke nieuwe zoekopdracht op “Filter wissen” om de vorige zoekopdracht te wissen.

Let op: buitenlandse gezinnen kun je alleen opzoeken via het lidnummer.

Achter sommige velden staat een vergrootglas (bv. bij Postcode & gemeente en Straat). Klik op het vergrootglas of het veld om een keuze te maken uit de lijst, je kunt deze velden dus niet zelf invullen.

Bij Resultaat onderaan de pagina zie je de gegevens van het lid: de lidstatus, afdelingsnaam en regio.

Klik in de groene bovenbalk op “Afdelingen”.

Vervolgens klik je op jouw afdeling. Als afdelingsvrijwilliger zal je enkel jouw afdeling te zien krijgen. Als regiovrijwilliger krijg je een lijst te zien met alle afdelingen onder jouw regio.

Nadat je op jouw afdeling hebt geklikt, krijg je de afdelingsinformatie te zien. Hier vind je de leden van de afdeling, de vrijwilligers, de werking en de rapportage. Het tabblad “Rapportage” is hetzelfde als het tabblad in de groene bovenbalk. Automatisch zal je terecht komen op het tabblad “Leden”.

Let op: Alleen regiovrijwilligers kunnen de regio bekijken.

Klik in de groene bovenbalk op “Regio”.

Vervolgens klik je jouw regio aan. Ben je vrijwilliger in meerdere regio’s? Dan zal je een lijst te zien krijgen met de regio’s waar jij actief in bent.

Je krijgt de regio-informatie te zien. Deze bestaat uit de tabbladen “Afdelingen”, “Vrijwilligers”, “Werking” en “Rapportage”. Het tabblad “Rapportage” is hetzelfde als in de groene bovenbalk. Automatisch kom je terecht op het tabblad “Afdelingen”. Met dit tabblad kan je gemakkelijk naar de afdelingen die vallen onder jouw regio.

Klik op “Afdelingen” om het overzicht te zien en klik op jouw afdeling.

Ga naar het gewenste tabblad (leden of vrijwilligers) en klik op de knop “Download lijst”. Er wordt een lijst gedownload in Excel.

Om een lijst te downloaden van de vrijwilligers in jouw regio volg je dezelfde stappen. Je gaat in de eerste stap alleen naar “Regio” in plaats van “Afdelingen”.

Belangrijk: wil je een lijst downloaden met uitgebreidere informatie over jouw vrijwilligers? Ga dan naar het vrijwilligersrapport.

Dit kan op twee manieren:

1) door naar afdelingen te gaan en dan op het tabblad “Vrijwilligers” te klikken

Klik op “Afdelingen” in de groene bovenbalk.

Selecteer daarna jouw afdeling en klik op het tabblad “Vrijwilligers”. Je krijgt een lijst met alle vrijwilligers en hun rol.

Deze lijst kun je gemakkelijk downloaden door op de knop “Download lijst” te klikken. De lijst wordt gedownload in Excel. Een andere optie is om de zoekbalk te gebruiken om een vrijwilliger op te zoeken.

2) Door naar het vrijwilligersrapport te gaan (hier zal je meer informatie krijgen over de vrijwilligers dan onder “Afdeling”)

Klik op het “Vrijwilligersrapport” in de groene bovenbalk

Je krijgt automatisch een lijst te zien met de vrijwilligers in jouw afdeling. Deze lijst kan je gemakkelijk downloaden door op de knop “Download lijst” te klikken. De lijst wordt gedownload in Excel.

Als regiovrijwilliger zal je automatisch een lijst krijgen van ALLE vrijwilligers in jouw afdelingen. Wil je een lijst krijgen van één specifieke of meerdere afdelingen? Klik dan op deze afdeling(en) in de lijst rechts.

Je kan de vrijwilligers ook selecteren op functie.

Let op: alleen regiovrijwilligers kunnen de regio bekijken.

Klik op “Regio” in de groene bovenbalk.

Klik daarna op jouw regio.

Je krijgt de regio-informatie te zien. Klik op het tabblad “Vrijwilligers”. Je krijgt een lijst te zien van alle regiovrijwilligers.

Het vergrootglas toont een beperkt aantal namen. Wanneer het gaat om een veelvoorkomende gezinsnaam (Bv. Janssens) dan kan het zijn dat niet alle resultaten worden getoond via het vergrootglas.

Vul daarom een bijkomende parameter in (bv. Provincie) om het juiste gezin te vinden of gebruik het lidnummer

Wanneer je een lijst download in Excel (bv. een ledenlijst, vrijwilligerslijst, etc.) dan zie je in sommige velden deze tekens (###) staan, zoals in de afbeelding hieronder.

Dit komt omdat de informatie in de velden te lang is voor de breedte van de kolommen.

Dit verhelp je door simpelweg de kolommen breder te maken. Klik hiervoor op de scheiding tussen de kolommen en sleep naar rechts.

4. Vrijwilligersrapport (en vragen over andere rapporten)

Vrijwilligersrapport (en andere vragen over rapporten)

Momenteel vind je alleen het vrijwilligersrapport op de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer.

Voor alle andere rapporten kan je terecht op de OUDE webtoepassing ledenbeheer, via de gekende weg. Er zijn echter een aantal rapporten die niet meer beschikbaar zullen zijn op de oude webtoepassing wegens de technische omschakeling en de wijziging in de privacywetgeving.

Rapporten die niet meer aanwezig zullen zijn op de oude webtoepassing:

  • Wijzigingslijsten
  • Onthaal
  • Opgenomen leden
  • Geboorte

Klik hier voor meer info

In het vrijwilligersrapport vind je veel meer informatie over de vrijwilligers dan op het tabblad “Vrijwilligers” onder afdeling. Bv: geboortedatum, bestuurslid sedert, enz.

Wil je dus een lijst trekken met de meest complete info, ga dan naar het vrijwilligersrapport.

Neen. In het vrijwilligersrapport vind je als regiovrijwilliger enkel de vrijwilligers in de afdelingen die vallen onder jouw regio.

Om de regiovrijwilligers te bekijken ga je naar “Regio” in de groene bovenbalk en dan naar het tabblad “Vrijwilligers”.

Een geboorte rapport/lijst is niet meer beschikbaar.

Normaal gezien zou je op de OUDE webtoepassing alle rapporten/lijsten terugvinden buiten het vrijwilligersrapport. Omwille van de technische omschakeling en de privacywetgeving verdwijnen een aantal rapporten/lijsten waaronder een geboorte rapport. Klik hier voor meer info

Een rapport “onthaal” is niet meer beschikbaar.

Normaal gezien zou je op de OUDE webtoepassing alle rapporten/lijsten terugvinden buiten het vrijwilligersrapport. Omwille van de technische omschakeling en de privacywetgeving verdwijnen een aantal rapporten/lijsten waaronder het rapport “onthaal”. Klik hier voor meer info

Wil je zicht krijgen op de nieuwe leden in je afdeling? Dit kan wel nog gemakkelijk door nieuwe leden te filteren uit de ledenlijst in Excel. Klik hier voor een handleiding.

Bekijk ook het filmpje “hoe nieuwe leden uit de ledenlijst halen?” bij de instructiefilmpjes.

Een wijzigingslijst is niet meer beschikbaar.

Normaal gezien zou je op de OUDE webtoepassing alle rapporten/lijsten terugvinden buiten het vrijwilligersrapport. Omwille van de technische omschakeling en de privacywetgeving verdwijnen een aantal rapporten/lijsten waaronder de wijzigingslijst. Klik hier voor meer info.

Wil je zicht krijgen op de nieuwe leden in je afdeling? Dit kan wel nog gemakkelijk door nieuwe leden te filteren uit de ledenlijst in Excel. Klik hier voor een handleiding.

Bekijk ook het filmpje “hoe nieuwe leden uit de ledenlijst halen?” bij de instructiefilmpjes.

Normaal gezien zou je op de OUDE webtoepassing alle rapporten/lijsten terugvinden buiten het vrijwilligersrapport. Omwille van de technische omschakeling en de privacywetgeving verdwijnen een aantal rapporten/lijsten waaronder het rapport “opgenomen leden”. Klik hier voor meer info

Wel kan je gemakkelijk nieuwe leden filteren uit de ledenlijst in Excel. Klik hier voor een handleiding.

5. Aanpassen gegevens van leden/vrijwilligers

Aanpassen gegevens

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding. Let op: in de eerste plaats voert het gezin zelf wijzigingen door in zijn/haar account. Wil je als vrijwilliger toch wijzigingen doorvoeren binnen een gezin, vraag dan schriftelijke toestemming.

Klik in de groene bovenbalk op “Afdelingen” en kies vervolgens jouw afdeling in het overzicht. Je komt direct op het tabblad “Leden” terecht. Hier vind je een overzicht van alle leden. Heb je het lid gevonden van wie je gegevens wilt aanpassen? Klik op het lidnummer of op het pijltje rechts naast het gezin om de gegevens van het lid te bekijken.

Onder “Contactpersoon” staan de gegevens van het lid. Om die te wijzigen klik je op het pijltje rechts naast de gegevens. Onder “Overige gezinsleden” kun je een nieuw gezinslid toevoegen (knop “Voeg gezinslid toe”) en kun je a) gegevens van een gezinslid wijzigen, b) een gezinslid stopzetten en c) een gezinslid tot gezinshoofd benoemen.

Klik op de eerste optie “gegevens van gezinslid wijzigen” om aanpassingen te doen.

Vul de invulvelden in en vergeet niet om op opslaan te klikken om de wijzigen op te slaan.

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding.

Klik in de groene bovenbalk op “Afdelingen” of “Regio” en kies vervolgens jouw afdeling of regio in het overzicht. Klik op het tabblad vrijwilligers en je krijgt een lijst te zien met alle actieve vrijwilligers. Klik vervolgens op de rol die je wilt aanpassen.

De pagina “Pas vrijwilligersrol aan” bestaat uit een heel aantal invulvelden. Vul de gegevens van in, alleen de velden met een rood sterretje zijn verplicht om in te vullen. Om de rol te beëindigen, vul je een einddatum in.

Bij de velden “Email”, “Telefoon” en “Gsm-nummer” kun je kiezen om de gegevens automatisch op te halen van het lid (Van contactpersoon) of om zelf andere gegevens in te vullen (Vrije ingave).

Alles ingevuld? Vergeet niet op de knop “Indienen” te klikken!

Neen. Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Klik hier om te zien welke vrijwilligers gegevens kunnen aanpassen/toevoegen.

Dan heb je waarschijnlijk het gezin verhuisd naar een afdeling waar jij geen bevoegdheid hebt (buiten jouw afdeling of regio). Vanzelfsprekend kan je dan het gezin niet meer raadplegen.

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding.

Klik in de groene bovenbalk op “Afdelingen” en klik vervolgens jouw afdeling aan. Klik op het tabblad “Vrijwilligers” en je krijgt een lijst te zien met alle actieve vrijwilligers. Om een nieuwe vrijwilliger toe te voegen klik je op de knop “Voeg vrijwilligersrol toe“.

Links zie je de rollen die toegewezen zijn aan elke actieve vrijwilliger.

1. Geef daarna bij “Lidnummer” het lidnummer van de persoon die je wilt vrijwilliger maken. Let op: iemand kan pas vrijwilliger worden als diegene al lid is.

2. Klik daarna op “Zoek contact”

3. Selecteer daarna bij “Contact” iemand die verbonden is aan het lidnummer uit de lijst. Hiervoor klik je op het pijltje naast het veld.

4. Wijs tenslotte een vrijwilligersrol toe aan deze persoon

Vul daarna de resterende velden in.

Bij de velden “Email”, “Telefoon” en “Gsm-nummer” kun je kiezen om de gegevens automatisch op te halen van het lid (Van contactpersoon) of om zelf andere gegevens in te vullen (Vrije ingave).

Alles ingevuld? Vergeet niet op de knop “Indienen” te klikken om de wijzigingen op te slaan.

Niet elke vrijwilliger heeft dezelfde rechten. Het hangt af van je rol of je gegevens kunt aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding.

Neen. Dit is niet voorzien in de nieuwe webtoepassing Ledenbeheer. Wijken indelen doe je nog steeds op de oude, gekende manier. Stuur na je aanpassingen het document door naar het contactcenter: contact@gezinsbond.be

Klik hier voor een handleiding

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding.

Klik in de groene bovenbalk op “Regio” en kies vervolgens jouw regio in het overzicht.

Klik op het tabblad “Vrijwilligers” en je krijgt een lijst te zien met alle actieve vrijwilligers. Om een nieuwe vrijwilliger toe te voegen klik je op de knop “Voeg vrijwilligersrol toe”.

1. Geef daarna bij “Lidnummer” het lidnummer van de persoon die je wilt vrijwilliger maken. Let op: iemand kan pas vrijwilliger worden als diegene al lid is.

2. Klik daarna op “Zoek contact”

3. Selecteer daarna bij “Contact” iemand die verbonden is aan het lidnummer uit de lijst. Hiervoor klik je op het pijltje naast het veld.

4. Wijs tenslotte een vrijwilligersrol toe aan deze persoon

Alles ingevuld? Vergeet niet op de knop “Indienen” te klikken om de wijzigingen op te slaan.

Dat kan zeker. Leden kunnen zelf hun gegevens aanpassen in hun Mijn Gezinsbond-profiel.

Een vrijwilliger mag alleen een adreswijziging doen op expliciete (liefs schriftelijke) vraag van het lid.

Heb je toestemming van het lid om de adresgegevens te wijzigen? Klik in de groene bovenbalk op “Afdelingen” en kies vervolgens jouw afdeling in het overzicht. Je komt direct op het tabblad “Leden” terecht. Hier vind je een overzicht van alle leden. Heb je het lid gevonden van wie je gegevens wilt aanpassen? Klik op het lidnummer of op het pijltje rechts naast het gezin om de gegevens van het lid te bekijken.

Klik op het pijltje achter de contactpersoon en klik op “Wijzig gegeven contactpersoon”.

Scroll naar beneden tot je bij “Ik wens mijn adres te wijzigen” bent. Klik “Ja” aan. Er komen nu extra velden tevoorschijn die je in kunt invullen.

Om er voor te zorgen dat het gezin in de huidige afdeling blijft bij een adreswijziging, klik je het vakje aan naast “Afdeling behouden”. Vergeet niet op “Indienen” te klikken om de wijzigingen op te slaan!

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding. Let op: in de eerste plaats voert het gezin zelf wijzigingen door in zijn/haar account. Wil je als vrijwilliger toch wijzigingen doorvoeren binnen een gezin, vraag dan schriftelijke toestemming.

Ga naar de gewenste afdeling van het lid en klik op het lidnummer.

Scrol naar onderen naar de overige gezinsleden, klik op het pijltje naast het gezinslid dat je wilt stopzetten en klik dan op “Stopzetten gezinslid”.

Daarna geef je ev. een reden van inactief in en klik je op “ja” onder de vraag: “Ben je zeker dat je dit gezinslid wil stopzetten?”

Klik vervolgens op indienen om de wijzigingen op te slaan. Het gezinslid is nu stopgezet.

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding. Let op: in de eerste plaats voert het gezin zelf wijzigingen door in zijn/haar account. Wil je als vrijwilliger toch wijzigingen doorvoeren binnen een gezin, vraag dan schriftelijke toestemming.

Ga naar jouw afdeling en klik op het gewenste lid via het lidnummer.

Scrol naar onderen, naar “Overige gezinsleden” en klik op het pijltje naast het gezinslid dat je gezinshoofd wilt maken. Klik daarna op “Maak gezinshoofd“. Let op: een kind of inwonende kan je geen gezinshoofd maken. Ook een persoon zonder e-mailadres kan geen gezinshoofd worden.

Vink daarna “Maak contactpersoon” aan. Vergeet niet om op “Indienen” te klikken om de wijzigingen op te slaan.

Niet elke vrijwilliger kan gegevens aanpassen/toevoegen. Lees meer over vrijwilligersrollen en wie wat kan in de handleiding. Let op: in de eerste plaats voert het gezin zelf wijzigingen door in zijn/haar account. Wil je als vrijwilliger toch wijzigingen doorvoeren binnen een gezin, vraag dan schriftelijke toestemming.

Ga naar de afdeling van het gezin en klik op het lidnummer.

Scrol daarna naar onderen bij “Overige gezinsleden” en klik op de groene knop “Voeg gezinslid toe”.

Je krijgt dan een reeks van invulvelden te zien. Bij “Type” kan je kiezen tussen vader, moeder, kind, etc.

Bij de velden “Telefoon” en “Gsm-nummer”, “Email” kun je kiezen om de gegevens automatisch op te halen van het lid (Van contactpersoon) of om zelf andere gegevens in te vullen (Vrije ingave).

Vergeet niet op “Indienen” te klikken om de wijzigingen op te slaan.

  • Heeft dit je geholpen?
  • JaNee